– dificultăţi în utilizarea toaletei
– comportament evitant şi dorinţa de izolare socială
– postura neobişnuite ale corpului
– lipsa jocurilor de imaginaţie şi a celor spontane
– atracţia faţă de anumite modele, texturi şi mirosuri
– plâns şi ras fără nici un motiv aparent
-instinctul de conservare e redus – nu reacţionează la răni sau pericole;
-poate prezenţa probleme ale somnului şi ale alimentaţiei;
-hiperactivitate
– comportamente repetitive
– simptome de baza ale autismului, sunt comportamente că: mersul pe vârfuri, fluturatul mâinilor, alergatul în jurul camerei, rotirea în jurul propiului ax sau al unui corp mobilier şi orice alte acţiuni realizate în mod disfuncţional şi repetitiv. – comportamentele repetitive neobişnuite care includ fluturarea aripilor, legănarea corpului, sărituri şi răsuciri, aranjarea şi rearanjarea unor obiecte, repetarea aceloraşi sunete, cuvinte sau fraze.
Toate aceste comportamente repetitive pot dobândi formă unor preocupări intense sau obsesii neobişnuite. Copii mai mari pot dezvoltă interes accentuat pentru cifre, simboluri, teme ştiinţifice etc.
Printre manifestările care pot fi întâlnite la copiii cu vârstă de aproximativ 3 ani se numără:
– dificultăţile de comunicare atât verbală cât şi non-verbală. Copiii normali asociază un cuvânt sau două cu un obiect, răspund şi reacţionează când îşi aud numele, arată către obiectele pe care le doresc sau arată cu degetul atunci când povestesc despre anumite obiecte, refuză atunci când nu doresc unele lucruri şi îşi manifestă refuzul atât prin sunete cât şi expresii. În contrast, copiii cu tulburări din spectrul autismului, îşi manifestă dorinţele prin gesturi şi murmur.
Chiar dacă anterior au posedat comportamente specifice comunicării, după vârstă de 2-3 ani, acestea se vor deprecia. Unii copii vor combina cuvintele în moduri neobişnuite sau repetă în mod constant ceea ce aud (ecolalie), iar alţii au tendinţa de a purta monologuri pe subiectele preferate, acordând puţine şanse celor din jur să comunice cu ei. Alţi copii vor oferi interlocutorilor răspunsuri care nu au legătură cu subiectul de discuţie. O altă dificultate a copiilor cu tulburări din spectrul autist este incapacitatea de a înţelege limbajul corpului, tonul vocii şi expresiile metaforice. Totuşi, cu ajutorul terapiei vor învaţa să folosească limbajul vorbit şi pot învaţa să comunice, prezintă dificultăţi în a percepe semnificaţia expresiilor faciale ale celorlalţi şi nu pot percepe lucrurile sau situaţiile decât din perspective proprii, nu înteleg sentimentele, emoţiile sau gândurile diferite de ale lor.
Copilul poate manifesta interes scăzut pentru jucării sau alte obiecte, sau le poate utiliza în mod bizar. El îşi poate focaliza atenţia asupra unei părţi insignifiante a jucăriei, poate fi fascinat de reflexia luminii asupra obiectului, poate manevra în mod repetitiv o anumită parte a obiectului sau se poate juca cu un singur obiect, excluzându-le pe celelalte. Copilul poate prezenta un interes atipic pentru obiecte sau se poate juca cu acestea într-o manieră imatură (de ex. – loveşte cu jucăria sau o ţine în gură).
Copilul cu autism are nevoie de foarte multă rutină în tot ceea ce face. Spre exemplu, poate insista să mănânce aceeaşi mâncare, să meargă pe acelaşi drum spre casă, să nu se schimbe nimic în mediul fizic care îl înconjoară s.a.m.d. Copilul rezistă activ la schimbările de rutină, încearcă să continue vechea activitate şi este dificil de sustras de la aceasta. El poate da semne de nemulţumire sau poate să se arate perturbat când rutina stabilită este modificată.
Copilul poate reacţiona inadecvat şi discordant cu stimulii: fie rămane indiferent, fie reacţionează foarte intens la stimuli minori (dificultăţi perceptive); Este de menţionat faptul că toate cele cinci pot fi afectate, manifestându-se fie o hipersensibiliate, fie o reducere semnificativă a acuităţii senzoriale. De exemplu, o palmă poate trece fără a părea deranjantă pentru acelaşi subiect pentru care o măngâiere poate fi neplăcută sau un sunet banal, de o intensitate nu neapărat crescută poate declanşa o adevarată criză de furie (îşi acoperă urechile la zgomotul unui avion aflat la mare distanţă, al unui telefon sau chiar al vântului). Alteori însă prezintă insensibilitate la durere, dând dovadă de anumite comportamente automutilante. Uneori, persoanele cu autism pot prezenta agresivitate, îndreptată asupra lor înşişi sau asupra celorlalţi. Acest tip de comportamente apar cu precădere în situaţii frustrante pentru ei cum ar fi activitaţile noi, incapacitatea de a-şi comunica nevoile spre a-i fi îndeplinite etc.
Surse: www.digi24.ro
www.autism-aita.ro
www.helpautism.ro
This website uses cookies.